Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

onsdag den 25. januar 2012

Fødselsdag i bogstaverne og Hr. Skægs navn

Hr. Skæg er et meget stort hit hjemme hos os. Vi har alt hvad der kan opdrives af merchandise, dvd'er og downloades. Så selvfølgelig skulle vi også holde en Hr. Skæg fødselsdagsfest.



Chokoladekagen er en jeg bruger fast til denne slags kager, da den er god til børn og dem at dekorere:

Skal du lave en almindelig rund kage, så lav halvdelen.

150 gr blødt smør
820 gr sukker
8 æg
750 gr mel
Vaniljepulver efter smag
1 tsk bagepulver
3,5 tsk Natron
180 gr kakao
700 ml kærnemælk

Pisk smør og sukker grundigt sammen. Tilsæt æggene et par stykker af gangen og pisk godt igennem mellem hver gang.

I en anden skål blandes mel, vaniljepulver, bagepulver, Natron, kakao godt sammen.

Af ca. 3 - 4 omgange blandes skiftevis melblanding og kærnemælken i.

Den bages i en varm ovn ved 180 grader i ca. 1 time og 20 min. men husk og test den.

Bogstavscookies


Hele bordet blev dækket af bogstavskager. Det er denne opskrift og de er dekoreret med royal icing.

Flødeboller


Efter mange dages flødebolle eksperimenter kom dagen endelig hvor de skulle laves "rigtigt".


60 gr vand
150 gr sukker
80 gr glucose
1 vaniljestang
100 gr æggehvider (ca. to bægre)
2 spsk. sukker

Chokolade til overtræk.

Skrab vaniljekornene ud og bland det sammen med en anelse sukker, så det er nemmere at opløse.
Vand, sukker, glucose og vaniljekorn bringes i kog indtil ca. 117 grader.

Pisk æggehviderne næsten helt stive.

Hæld sukkerlagen i en tynd stråle ned til æggehviderne mens der piskes grundigt. Pisk videre i ca 8 - 10 min.

Sprøjt dem ud på bundene med en stor rund tyl og lad dem hvile, sæt dem evt. i køleskabet.

Smelt chokoladen over et vandbad og overtræk flødebollerne.

Vaniljecupcakes med cream cheese frosting




Det er disse cupcakes og denne frosting med revet citronskal.

Derudover var der pølsehorn og hjemmelavede pizzasnegle....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar