Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

torsdag den 24. oktober 2013

Citron Madeleine med lemoncurd og hindbær

Lige siden jeg så Rachel Khoo lave disse, måtte jeg bare give dem et forsøg. Dels fordi de så så nemme ud og dels fordi de bare så så lækre ud. På plussiden (eller plusplussiden) var det også en simpel opskrift på lemoncurd i en begrænset mængde. Alle andre opskrifter indeholdte enorme mængder citron og man fik produceret flere glas...og så meget curd bruger jeg nok alligevel ikke.
Den eneste lille udfordring var, at jeg ikke havde en rigtig Madeleine form (hermed sat på ønskelisten kære Julemand) og derfor blev de lavet i en minimuffinform.

Men jeg kan kun sige at de skal laves. De er så nemme. Dejen skal laves i forvejen, sammen med lemoncurden og så skal det hele bare laves lige før servering. En dejligt nemt til en søndag eftermiddag eller som en let dessert.

Til Madeleines:

3 æg
130 gr. sukker
200 gr. mel
10 gr. bagepulver
Revet skal af en citron
20 gr. honning
1/2 dl mælk
200 gr. smeltet og afkølet smør

Hindbær
Flormelis

Pisk æggene lyst og luftigt sammen med sukkeret.
Vend mel, bagepulver og citronskal sammen i en seperat skål.  I en anden skål røres honning, mælk og det afkølede smør sammen og vend det tilsidst i æggemassen.
Endeligt vendes melet i og blandingen sættes overdækket i køleskabet et par timer eller natten over.

Lemoncurd:

Saft og skal fra en citron
Lidt salt
40 gr. sukker
45 gr. smør
2 æggeblommer

Alt, undtagen æggeblommerne, hældes i en gryde og varmes op ved lav varme, indtil smør og sukker er smeltet.
Tag gryden af varmen og æggeblommerne i og pisk det kraftigt sammen.
Sæt gryden tilbage på den lave varme og pisk uafbrudt, indtil det begynder at tykne.
Når den er tyk og begynder at boble tages den af varmen.
Si blanding og sæt den på køl med film over. Helt ned så det ligger på overfladen. Den skal køle af i nogle timer, eller så til dagen efter.

Lave kagerne:

Kagerne hældes i de valgte forme og der trykkes et hindbær ned i midten. Husk at den åbne top skal være op ad, så der kan hældes lemoncurd i bagefter.

Varm ovnen op til 190 grader.

Sæt kagerne ind i 5 min. Sluk ovnen i 1 min og skrue derefter op til 160 grader og bag dem yderligere 5 min.

Når de er lige akkurat afkølet så man kan tage på dem, fyldes hindbærrene med lemoncurd.
Drys med flormelis og server med det samme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar